درمان گودي كمر


 





 
گودي كمر علل گوناگوني دارد. به همين دليل براي اصلاح آن هم شيوه‌هاي گوناگوني وجود دارد. به عنوان نمونه اگر به دليل اشكالات ساختاري و آناتوميكي ايجاد شده باشد براي برطرف كردن آن بايد اين ايرادات را در صورت نياز به وسيله مداخلات جراحي اصلاح كرد. اما در بسياري از موارد با اصلاح سبك زندگي و انجام حركت‌هاي کششي مي‌توان آن را برطرف يا لااقل پيشرفت‌اش را متوقف كرد. نكته‌هاي زير به شما کمک مي‌کند تا بهتر بتوانيد راه درماني خود را بيابيد:
ستون فقرات ما به وسيله داربستي از عضلات با عملكردهاي مشابه يا متضاد محافظت مي‌شود. ضعف، گرفتگي يا به هم ريختن هماهنگي يك يا گروهي از اين عضلات مي‌تواند بخشي از ستون فقرات ما را از انحناهاي طبيعي‌اش خارج ‌كند. در اين بين عضلات جدار شكمي، همسترينگ‌ها و عضلات پشت باسن نقش مهم‌تري را ايفا مي‌كنند.
شما مي‌توانيد زير نظر يك متخصص و با انجام تمرينات فيزيوتراپي و ورزش‌هاي كششي عضلات خاصي را تقويت كنيد و در نتيجه دوباره تعادل را به داربست ستون فقرات خود برگردانيد.
ضايعات ستون فقرات اغلب اوقات بايد حداكثر تا پيش از سن بلوغ اصلاح شوند. اما خوشبختانه گودي كمر افزايش‌يافته را مي‌توان تا 20 سالگي هم تا حد زيادي به حالت عادي برگرداند.
بهترين ورزش‌ها براي اصلاح ناهنجاري‌ قابل‌ترميم و گودي كمر، انجام حركت‌هاي كششي براي تقويت عضلات خلفي ران، عضلات شكم و عضلات سينه‌اي است. به‌طورکلي دو گروه از عضلات براي حفظ لوردوز کمر ضروري هستند؛ عضلات جدار شکم و عضلات راست‌كننده لگن. اگر اين دو گروه عضلات قوي باشند و تعادل عضلاني بين اين دو گروه وجود داشته باشد، لوردوز کمري در وضعيت طبيعي خود حفظ خواهد شد.
شنا كردن به ويژه كرال سينه و انجام حركت كششي «گربه و شتر» كمک زيادي به تقويت عضلات مسوول در استحكام گودي طبيعي كمر مي‌كنند. به طوري که گفته مي‌شود شنا کردن مي‌تواند تا 90 درصد در بهبود اين ناهنجاري موثر باشد.
در حركت «گربه و شتر» نيز فرد در حالي که چهار دست وپا روي زانو وکف دو دست خود قرار گرفته است ژست يک گربه عصباني را به خود مي‌گيرد. يعني پشت خود را تا جايي که مي‌تواند به بالا مي‌کشد وچند ثانيه در همين حالت نگاه مي‌دارد.
يكي ديگر از ورزش‌هاي مفيد و معروفي كه اغلب براي اصلاح ناهنجاري‌هاي ستون فقرات به كار مي‌رود ورزش ابداعي آقاي ويليام است. او حركات خود را بر پايه افزايش‌ قدرت و انعطاف‌پذيري عضلات ناحيه كمر و لگن طراحي‌‌كرد. حركات 6‌گانه آقاي ويليام به‌طور خلاصه شامل حركات زير هستند:
حركت اول: فرد در حالي كه راحت دراز كشيده و زانوهايش خم است، سعي مي‌كند ضمن منقبض كردن عضلات شكم، لگن خود را كمي بلند كند.
حركت دوم : فرد در حالي كه خوابيده و زانوهايش كمي خم است، سعي مي‌كند با دست‌هاي كشيده به حالت نشسته درآيد.
حركت سوم : فرد در حالت خوابيده، سعي مي‌كند زانوهاي خود را تا آنجا كه مي‌تواند به طرف سينه حركت دهد.
حركت چهارم : فرد در حالي كه نشسته است، سعي مي‌كند به‌طور ملايم دست‌هايش را به مچ پا برساند.
حركت پنجم : فرد در حالي كه در حالت استارت دو ميداني قرار گرفته است، سعي مي‌كند با متمايل شدن به سمت جلو روي پاي عقب خود فشار وارد كند.
در مرحله بعد ضمن عوض كردن پاها، همين حركت را براي پاي ديگر انجام مي‌دهد.
حركت ششم : فرد در حالي كه كنار ديوار ايستاده است، سعي مي‌كند بنشيند. اين تمرين را با استفاده از يك صندلي نيز انجام داد، يعني فرد در كنار صندلي قرار مي‌گيرد و به جاي اينكه روي زمين بنشيند، روي صندلي مي‌نشيند.
استفاده از قوزبند يا كمربند اگر بدون نظارت مستقيم پزشك صورت گيرد مثل آن مي‌ماند كه شما براي درمان سردرد ناشي از يك تومور مغزي تنها به استامينوفن اكتفا کرده باشيد. استفاده از قوزبند و كمربند تنها بايد در مدت‌هاي كاملا محدود (به عنوان نمونه دوره‌هاي 4 ماهه) صورت گيرد، نكته مهم‌تر آن كه بايد روزانه يك ساعت كمربند باز شود و براي جلوگيري از تحليل رفتن عضلات زير کمربند ورزش‌هاي مخصوص آن با جديت انجام شود.
منبع: www.salamat.com